Internasjonal SEO-strategi
SEO blir stadig mer komplisert. Innsatsen som kreves for å bygge opp og vedlikeholde gode rangeringer på Google har økt betydelig de siste årene. Google justerer formelen de bruker for å rangere websider flere hundre ganger årlig. Noen av disse endringene er små, mens andre fører til vesentlige endringer for søkeresultatene.
Alt dette gjør det vanskeligere enn tidligere for bedrifter å posisjonere seg på viktige søkeord. En av de største utfordringene er lokal SEO. Denne endringen favoriserer lokale virksomheter over globale, og rangerer dem høyere på resultatlistene ved lokale søk innenfor gitte geografiske områder.
Hva betyr dette for deg som driver en multinasjonal bedrift? Det betyr at du må konkurrere mot lokale og regionale bedrifter – som allerede har en sterk hjemmebanefordel! Skal du vinne denne ujevne kampen trenger du en effektiv SEO strategi.
Hvordan fungerer internasjonal SEO?
En lokal virksomhet vil være relevant for en person som befinner seg i nærheten. Google rangerer derfor lokale virksomheter høyere på søkeresultatet. Når over 50% av søkene stammer fra mobile enheter (med GPS) blir det en enkel sak for Google å skreddersy et søkeresultat basert på hvor denne personen befinner seg.
Din internasjonale SEO-strategi må overvinne denne skjevheten, og presentere bedriften og nettstedet ditt som et tilsvarende lokalt alternativ for å oppnå en god rangering. Kunders omtale og vurderinger av bedriften din spiller en viktig rolle for hvordan Google rangerer nettstedet.
Velg din SEO-konsulent med omhu
Dersom du driver et multinasjonalt globalt selskap men nettstedet ikke blir funnet av søkemotorbrukerne i landene du opererer i, går du glipp av mange kunder og betydelige inntekter. Det største faremomentet er at denne inntektslekkasjen ikke er synlig for det blotte øye. Det er ikke sikkert at du oppdager det – før det er for sent.
Måten søkeresultatene blir presentert på gjør det vanskeligere for deg å avgjøre hvordan bedriftens nettsted rangerer i andre land. Dine egne søk vil gjenspeile din geografiske lokasjon, som gjør det umulig å se om nettstedet rangerer for potensielle kunder i et annet land.
Når du velger en SEO-konsulent eller en rådgiver bør du derfor være forsiktig, og alltid kvalitetssikre vedkommendes kompetanse og erfaring med internasjonal SEO. Spør om de har jobbet med tilsvarende bedrifter med en global tilstedeværelse. Sjekk om de har lykkes med arbeidet de har gjort for disse bedriftene på kryss og tvers av de ulike landegrensene og på de ulike språkene.
Signer aldri en kontrakt før du er overbevist om at konsulenten holder en høy standard. Feil valg kan koste deg dyrt.
Er jeg din nye SEO-konsulent?
Har du en utfordring jeg kan hjelpe deg med? Ta kontakt, så ser vi på det sammen.