Hva er SEO?
SEO, eller søkemotoroptimalisering, handler om å skape bedre rangeringer og synlighet på søkemotorer som Google, Bing og Yahoo for å tiltrekke relevante besøkende til nettstedet ditt, personer som er på jakt etter det du tilbyr.
Målet med SEO er å:
- oppnå bedre rangeringer
- tiltrekke seg målrettet trafikk
- nå aktuelle prospekter, kjøpere eller klienter
- konvertere besøkende til kunder
- nå strategiske mål, og
- øke ROI av bedriftens markedsføring
Dette er nok en langt bredere og mer omfattende definisjon enn mange SEO-konsulenter kanskje følger – men det er hvordan jeg ser på konseptet med å optimalisere et nettsted for søkemotorer.
Hva er SEO?
Google (og andre søkemotorer) rangerer websider basert på flere faktorer, som konstant endrer seg og utvikler seg. Å tilpasse et nettsteds innhold, bygge fortjente lenker fra relevante autoritative nettsteder, og tilby verdi for sine målgrupper via søkemotorer er alle måter å tilby effektiv SEO.
Når er SEO viktig?
Enhver bedrift som er avhengig av å tiltrekke seg kvalifiserte kjøpere vil ha utbytte av SEO. Selv om betalt søkemotorannonsering kan tiltrekke seg denne målgruppen, kan ingenting måle seg med den gratis, målrettede og stabilt økende trafikkstrømmen som organisk søk og SEO kan tilby.
Hvor blir SEO implementert?
Enkelt forklart kan man si at SEO omhandler to typer tiltak:
- «On Page» SEO – innebærer å endre elementer på ditt eget nettsted, for å gjøre det attraktivt for søkemotorenes algoritmer.
- «Off Page» SEO – fokuserer på de eksterne faktorene som påvirker rangeringer på søkemotorenes resultatsider, som for eksempel lenker tilbake til nettstedet og de sosiale signalene.
Hvorfor er SEO viktig?
Her er fire grunner:
- SEO gjør deg lettere å finne på søkemotorer.
- SEO er ett av de mest kostnadseffektive markedsføringstiltakene som finnes.
- SEO sørger for at du er i forkant av de stadig endrede rangeringsalgoritmene.
- Alle andre gjør det. (til og med konkurrentene dine!)
Hvordan utføres SEO?
Det er to måter.
Du kan gjøre det selv. Vær forberedt på noen intense studier og hardt arbeid. Overvåk resultatene nøye. Tilpass tiltakene kontinuerlig for å oppnå ønsket resultat. Men det stopper ikke der. Du må også holde deg oppdatert med tanke på endringer, og tilpasse deg de stadige skiftene i omgivelsene.
Eller du kan jobbe med en SEO-konsulent. En ekspert som forstår hva SEO er, som kan guide deg, rådgi og til og med bistå med å utføre deler av optimaliseringsarbeidet.
Det du må betale for disse tjenestene vil du få tilbakebetalt i form av flere kvalifiserte henvendelser, høyere konverteringsrater og økte inntekter.
Vær forsiktig!
Måten SEO praktiseres på overlater mye til tilfeldigheter. Det er mange myter og misforståelser om hva SEO er og hvordan det gjøres.
Det finnes også dårlig SEO, den typen som kan være skadelig for nettstedet og bedriften. Ha dette i bakhodet når du søker råd eller hjelp til å optimalisere nettstedet ditt for bedre resultater.
Det er over 50 flere spørsmål om SEO du må vite svaret på
I april 2021 publiserte jeg en omfattende guide på over 10.000 ord med tittelen «Svar på alle vanlige spørsmål om søkemotoroptimalisering (SEO» på Search Planet-bloggen.
Kortversjonen er at du får svar på over 50 flere spørsmål om du går dit og leser det som står der.
Hva SEO er, er imidlertidig det minst viktige argumentet for å gjøre nettopp dét.
Mitt fokus da jeg laget guiden, var å hjelpe bedrifter med å optimalisere hele virksomheten, ikke bare nettstedet og Google-synligheten.
Gjennom guiden leder jeg deg langt utforbi SEO-faget og bedriftens nettsted, og tar deg med inn i den verden som handler om å optimalisere hele virksomheten for å drive mer effektive forretninger, skalere raskt men lønnsomt, og sikre bedre samspill mellom markedsføring, salg, merkevarebygging og kommunikasjon.
De ekte, virkelige rådene fra en internasjonalt anerkjent autoritet på fagfeltet, de som fungerer i praksis, som får jobben gjort – med langvarige resultater.
Er jeg din nye SEO-konsulent?
Har du en utfordring jeg kan hjelpe deg med? Ta kontakt, så ser vi på det sammen.