Kanskje er du usikker på om SEO kan gjøre en forskjell for din bedrift, selv om du har hørt om det og sett hvordan andre bruker søkemotoroptimalisering til sin fordel.
Vel, denne bloggposten kommer til å overbevise deg!
Etter du har lest dette, vil du ha 32 gode grunner til å kjøpe SEO-tjenester til din bedrift. Når du har sett hvor effektivt det kan være med tanke på markedsføring og kommunikasjon, vil du forstå hvorfor SEO er en god idé.
#1: SEO er kritisk for bedriftens økonomiske resultat
Søkemotorer som Google har blitt en integrert del av dine kunders kjøpsatferd. Å bli funnet på det organiske søkeresultatet har blitt forretningskritisk.
Dersom kundene ikke finner deg, vil de gå til dine konkurrenter, og bruke pengene sine hos dem.
I motsatt tilfelle, dersom du rangerer godt, vil du få flere kunder, og du vil selge mer!
#2: SEO gir din aller beste selger flere potensielle kunder
Hvem er så denne toppselgeren? Nettstedet ditt! Det er åpent hver dag hele året. Det er satt opp for å tiltrekke seg kunder og konvertere besøk om til salg, slik at kassaapparatet ditt kan stå å klinge helt av seg selv. SEO sikrer en jevn strøm av potensielle kjøpere til nettstedet ditt.
#3: SEO er et supplement til annen markedsføring
Selv om SEO kan tiltrekke potensielle kunder og forbedre konverteringsratene, er det ikke nok i seg selv. Andre markedsføringstiltak som merkevarebygging og annonser i sosiale og fysiske medier må være en del av helheten. Kombinasjonen er sterkere enn hver del alene. Å integrere de ulike delene på en intelligent måte er en utfordring enhver direktør eller daglig leder står overfor.
#4: SEO påvirker kjøpernes beslutninger
Potensielle kunder undersøker tilbud, sammenligner priser og innhenter informasjon om ulike alternativer. Det er her SEO kan gi høyere avkastning enn andre former for markedsføring. Det er som en magnet som trekker potensielle kjøpere til nettstedet ditt fra rangeringer på relevante søkeord. Du er der kundene er – og kan lede dem mot din løsning!
#5: SEO er økonomisk
Det er vanskelig å prise SEO i ett enkelt prisskjema. De fleste av aktivitetene som gir topprangeringer ved søk – som en SEO-strategi, søkeordanalyse osv. – må skreddersys den enkelte virksomhet. Så prisene vil variere. Og det er nettopp her du må være særlig oppmerksom. Den billigste løsningen er ikke alltid den beste – og kanskje heller ikke den dyreste. Hvis du gir SEO-teamet ditt et lite budsjett, begrenser du innflytelsen deres. En måte å prøve seg fram på, er å gjennomføre en SEO-analyse. Dette kan vise deg hvilken verdi en god SEO-strategi kan ha for din bedrift.
#6: SEO er aldri for dyrt
SEO er en investering, ikke en kostnad. Hvis en SEO-konsulent tilbyr deg en høyere pris enn andre, men denne konsulentens tjenester kan ta deg dit du vil på halvparten av tiden – er han/hun egentlig dyrere? Under de rette omstendighetene – når konkurransen er svak og markedet er stort – vil du ha svært god nytte av å investere mer i SEO. Å gå for en dyr SEO-løsning kan være som å velge å kjøpe en Ferrari i stedet for en Toyota Auris; det er en grunn til at førstnevnte koster mer!
#7: SEO er en nøkkelingrediens i din markedsføring
Jeg blir ofte bedt om å implementere SEO for et ferdig utviklet nettsted. Det blir som å spørre en kokk om å vispe sammen noen egg og helle dem over en kake du allerede har bakt! Det er ikke slik det fungerer. Ingrediensene må være en del av kakerøren. Og det samme gjelder SEO – det må være en integrert del av nettstedets design og din generelle markedsføringsstrategi. SEO må være en del av:
- webarkitektur
- publiseringsløsning (CMS)
- URL-syntaks
- innholdsstrategi
På den måten kan du:
- skreddersy målsider for brukerne
- lede besøkende fram til kjøp
- beholde høye søkemotorrangeringer i mange år
#8: SEO er mer enn en del av publiseringsløsningen
Mange bedriftsledere tror at en SEO-vennlig publiseringsløsning (CMS) er alt som trengs for å rangere høyt på søkeresultatlistene. Men Google bryr seg ikke bare om kode (som er det eneste publiseringssystemet gir deg). Google ser også på innhold og hvordan det er strukturert, satt opp og koblet til annet innhold. Siden Googles algoritmer bruker flere hundre rangeringsfaktorer, finnes det ingen fiks ferdig løsning som dekker alle SEO-behov.
#9: SEO kan mangedoble resultatene dine
Nettstedet ditt kan potensielt bli vist for tusenvis av svært interessante kunder – hvis du ikke lar Google bestemme nettstedets rangering helt vilkårlig! SEO er et digitalt visittkort som kan sette navnet ditt, merkevaren din og nettstedet ditt foran øynene på millioner av nettbrukere som bruker Google for å finne informasjon. SEO kan:
- skaffe deg kvalifiserte potensielle kunder
- hjelpe deg med å gjøre disse om til faktiske kunder
- gjøre alt dette gratis eller til en lav kostnad
#10: SEO gir deg gratis annonsering
Ville du latt en konkurrent designe butikkskiltene og annonsene dine eller trykke brosjyrer for deg? Ved å ignorere SEO-elementer som titteltagger og metabeskrivelser på nettstedet ditt lar du Google gjøre nettopp dette! Med SEO kan du bestemme hvordan du vil at nettstedet ditt skal vises i Googles søkesider – og hva folk som søker etter deg, skal se i søkeresultatlistene.
#11: SEO gir økt deling i sosiale medier
Du har sett at folk deler innhold på sosiale nettverk som Twitter, Facebook, Instagram, Google+ og LinkedIn. Mye av det som dukker opp i delt innhold, kan styres gjennom SEO-arbeidet. Ting som titler, inkluderte søkeord, korte beskrivelser og bilder som vises sammen med slikt innhold, kan tilpasses av en SEO-spesialist for å gi virksomheten en størst mulig fordel. Merkevaren din og tilbudene dine vil spre seg i sosiale medier med lysets hastighet!
#12: SEO hjelper folk med å finne deg på nettet
For de fleste bedrifter oppstår det første kontaktpunktet med en ny potensiell kunde gjennom Internett-søk eller deling på sosiale medier. Derfra får du en besøkende som først blir en potensiell kunde og deretter en faktisk kunde, partner eller investor. Men først må han eller hun være i stand til å finne nettstedet ditt. Her er SEO helt avgjørende, siden det vil sørge for at nettstedet ditt blir lagt merke til av de riktige menneskene.
#13: Seriøse bedrifter bruker SEO
SEO er like kritisk for en virksomhet som en spesialistkirurg er når du trenger hjerteoperasjon. Organiske søk er kjernen i en virksomhetens suksess. Og hvis du ikke lar en ekspert ta seg av SEO-arbeidet, kan virksomheten dø. Å overlate dette ansvaret til en in-house designer eller utvikler kan være en stor feil. SEO involverer både markedsføring og kommunikasjon. En erfaren og dyktig spesialist vil også ha en forståelse av økonomi, strategi og markedsføring, slik at din SEO-strategi kan knyttes til generelle forretningsmessige mål.
#14: SEO bygger tillit
Lojaliteten til merkevaren din blir sterkere med effektiv SEO. Når noen søker etter søkeordene du fokuserer på, bør ditt navn ideelt sett havne øverst i listen over søkeresultater. Der vil titlene dine og metabeskrivelsene formidle et kraftig markedsføringsbudskap tilpasset i tråd med dine strategiske mål. Dette lar deg sementere inntrykket av at du er den aller beste i på ditt felt.
#15: SEO gjør deg synlig overalt
Fire av ti brukere klikker på den øverste oppføringen blant Googles søkeresultater. Bare én av ti klikker på oppføring nummer to og tre. Svært få, om noen, ser videre ned på siden. Så det er helt avgjørende at du topper søkeresultatlistene. Med tanke på hvilken distribusjon og rekkevidde Google-søkene gir, kan effektiv SEO gjøre bedriften din synlig for et svært stort publikum – og sette konkurrentene dine i skyggen!
#16: SEO kan øke bevisstheten om merkevaren din
Merkevarebygging handler om å ta en plass i potensielle kunders bevissthet, slik at de vil huske deg når de faktisk skal kjøpe. SEO kan gjøre merkevaren din lettere å huske. Ved å ta en plass i kundenes bevissthet, forstå behovene deres, tilby dem en løsning og skape troverdighet vokser merkevaren din seg sterkere – og gir seg til slutt utslag i økt salg og høyere fortjeneste.
#17: SEO fungerer over lang tid
SEO kan gi raske resultater, og dette er grunnen til at mange bedrifter bruker SEO i første omgang. Den største fordelen med SEO framfor annen markedsføring er imidlertid at du får en løpende avkastning på investeringen i lang tid – uten ekstra utgifter. En god SEO-strategi kan holde deg på toppen av Googles søkeresultater i mange år.
#18: SEO kan bidra til økt salg også i fysiske butikker
Mens mange kjøpsbeslutninger begynner med undersøkelser og prissammenligninger på Internett, fullføres mange salg faktisk i fysiske butikker eller på møter. Med mindre du sporer historikken bak en ny potensiell kunde, er det ikke sikkert du er klar over hvilken rolle SEO spilte i gjennomføringen av dette salget. SEO leverer ofte kvalifiserte potensielle kunder rett til din virtuelle dørstokk.
#19: SEO-trafikk har svært gode konverteringsrater
SEO er svært målrettet. Ved å bruke spesifikke søkeord som avdekker den skjulte hensikten bak brukernes søk, tiltrekker SEO kvalifiserte potensielle kunder som ofte ender opp som betalende kunder. Hvis nettstedet ditt vekker tillit, leverer verdi og presenterer et attraktivt tilbud, vil mange besøkende fra søkemotorer til slutt bli kunder. SEO fungerer som en blanding av veileder, rådgiver og selger for virksomheten din.
#20: SEO kan overvåkes og måles
Hver enkelt komponent i SEO-arbeidet kan spores, måles og vurderes. Det er mulig å beregne nøyaktig hvor mye du har tjent fra hver krone du har investert i SEO. Sporingen kan også omfatte salg i fysiske butikker til kunder som er generert gjennom søkemotoroptimalisering.
#21: SEO er ditt trumfkort
I bridge kan en motstander vinne ved å kontre ditt ess eller din konge med et svært lavt kort – hvis det er en trumf! I Internett-handel er SEO trumfkortet ditt. Med hjelp fra en SEO-konsulent kan du identifisere lønnsomme søkeord, utføre markedsundersøkelser og vurdere brukernes hensikter på riktig måte. Med denne informasjonen kan du bygge innhold som tiltrekker seg besøkende som til slutt blir kunder.
#22: SEO sparer deg for penger
SEO har vist seg å være en av de mest kostnadseffektive måten å markedsføre en bedrift på nettet på. Dine faste utgifter til webhosting, design og publisering av innhold forblir de samme, uavhengig av hvor mange som besøker nettstedet ditt. SEO bringer deg imidlertid flere besøkende som:
- oftere blir til faktiske kunder
- melder seg på mailinglisten din
- sprer budskapet ditt til vennene sine
- deler merkevaren din på sosiale nettverk
- kommer tilbake for å kjøpe mer fra deg over tid
Dette fører til at avkastningen på SEO-investeringen øker måned for måned, år for år.
#23: SEO kan settes ut til en underleverandør
Du trenger ikke å ansette nye medarbeidere eller leie mer kontorplass for SEO-arbeidet. Alt kan outsources. Det finnes SEO-firmaer som kan jobbe for deg 24/7, hele året. Disse spesialiserte selskapene har eksperter som holder seg oppdatert på utviklingen innen SEO, forstår hvordan rangeringsfaktorer utvikler seg, og som kan veilede deg om oppdaterte mønsterpraksiser som hjelper deg med å dominere søkelistene.
#24: SEO kan skreddersys til dine behov
Kanskje du har hatt dårlige erfaringer med SEO tidligere. Eller kanskje tror du ikke at SEO vil fungere i din bransje. Det kan være mange grunner til at SEO ikke har fungert for deg, for eksempel:
- du har ikke investert nok penger
- du har ikke ventet lenge nok
- du har ikke tildelt tilstrekkelige ressurser
- du har ikke planlagt arbeidet skikkelig
- du har ikke hyret rett person til jobben
Faktisk kan SEO tilpasses til å fungere for enhver type virksomhet. En erfaren og dyktig SEO-konsulent kan styre deg unna fallgruver som ekstrem konkurranse eller lite inntektspotensial, og vise deg hvordan du kan høste inn lavthengende frukt ved å:
- rette deg inn mot lønnsomme søkeord der konkurransen er liten
- strukturere nettstedet ditt bedre
- avdekke brukernes hensikt for å skreddersy innholdet
#25: SEO er forutsigbart
Fortsatt ikke overbevist? Ikke noe problem. Be SEO-konsulenten din om å kjøre simuleringer som vil gi deg en prognose over kostnader og inntekter fra implementering av en SEO-strategi. Utgifter vil omfatte:
- konkurranseanalyse
- vurdering av markedsstørrelse
- trendanalyse
- prognose for framtidige vekstområder
Resultatene kan måles ved økning i antall besøkende (trafikk), salg (konvertering) og inntjening. En slik simulering kan gjøres raskt og rimelig.
#26: SEO lar deg gripe muligheter
På samme måte som godt boreutstyr er viktig i gruvedrift, er SEO av avgjørende betydning for å lykkes på nettet. SEO må konstant overvåkes, måles, vurderes og forbedres hvis virksomheten skal fortsette å vokse. Så lenge det finnes markedspotensial som kan utnyttes, kan en effektiv SEO-strategi være verdt prisen det koster å implementere den. Og mer kompetanse er som regel verdt prisen du må betale mer for erfarne konsulenter.
#27: SEO er billigere enn betalt markedsføring
Kanskje bruker du allerede PPC-markedsføring («pay per click») som Google Adwords. Det fungerer, det er skalerbart – men også veldig kostbart! En ideell strategi kombinerer data du har generert fra betalt markedsføring (lønnsomme søkeord, konverteringsrater for målsider, fortjeneste per salg osv.), med SEO. Hvis trafikken og potensielle kunder genereres gratis, vokser fortjenestemarginen seg større – og det er bare mulig med SEO.
#28: SEO leser tankene til potensielle kunder
Avbrytende annonser stopper brukerne i det de gjør, for å vise dem en annonse eller et reklamebudskap. SEO er på sin side tilpasset det brukerne allerede holder på med eller søker etter gjennom en korrekt tolkning av brukerens hensikt. Budskapet ditt:
- møter kundene på halvveien
- appellerer til deres nåværende interesser
- presenterer dem for en løsning på et problem de er ute etter å løse
Dette er grunnen til at SEO muliggjør høye konverteringsrater.
#29: SEO lar deg utklasse konkurrentene
SEO gir deg forretningsanalyse – basert på det konkurrentene gjør feil! Det hjelper deg med å identifisere konkurrentenes svake punkter for deretter å utnytte disse svakhetene. Når en uvitende konkurrent kjører massemarkedsføringskampanjer som aktiverer din målgruppes interesse, kan du komme på banen med en effektiv søk-strategi som kapitaliserer på momentumet som er skapt – og som leder kjøpeklare kunder mot din virksomhet. Og du kan gjøre dette uten å være sleip og utnytte andre virksomheters merkevarer eller bruke andre uredelige metoder. Du vil lykkes rett og slett ved å dominere søkeresultatene ved generiske søk som initieres av masseannonsering – som konkurrentene betaler for!
#30: SEO er en strategisk kamp
Når du så har bestemt deg for å implementere en SEO-drevet strategi, må du være forberedt på at kampen blir lang og hard. Vanligvis kommer ikke resultatene over natten. I begynnelsen kan det til og med virke som du bruker penger uten å få noe konkret igjen for dem. Men i dette maratonløpet vil du nyte godt av fordelene på lang sikt, selv om du ikke alltid opplever spenningen i form av raske spurter.
#31: SEO kan gjennomføres raskt og enkelt
Hvis du hyrer inn et SEO-team til å håndtere prosjektet ditt, kan de få det raskt unnagjort ved bruk av egne heltidsansatte spesialister. Selv om det kan koste mer å samarbeide med et spesialisert SEO-selskap, vil du nå målene dine raskere. Dette er en smart måte å utnytte synergier med andre aspekter av dine markedsførings- og vekstaktiviteter på.
#32: SEO kan spare deg for tid og penger
Ikke bare kan SEO vise deg hva du skal gjøre – det kan også hjelpe deg med å unngå unødvendige aktiviteter. Ved å påvise at et potensielt marked er for lite til å satse på, kan du rette SEO- og markedsføringsarbeidet ditt mot andre områder. Ved å oppdage at det er svært hard konkurranse på enkelte søkeord kan du konsentrere deg om andre som er lettere å rangere høyt på, og som kan gi deg flere potensielle kunder.
Så der har du det … TRETTITO gode grunner til å implementere en godt planlagt, riktig utført SEO-strategi i din bedrift.
En SEO-strategi som utvikles og administreres av en ekte spesialist innen søkemotoroptimalisering og søkmarkedsføring, kan ta virksomheten din til nye høyder, øke fortjenesten, styrke merkevaren og sikre vedvarende suksess.
Glem forsøkene på å finne den myteomspunnede «beste markedsføringstaktikken» og fokuser heller på å få best mulige resultater gjennom å integrere ulike typer markedsføring på en intelligent måte.
Og sørg for å jobbe med ekte spesialister. Selv om man får en Stradivarius, blir man ikke automatisk en fiolinist i verdensklasse. Klipp-og-lim SEO kan gjøres av hvem som helst. Men hvis du vil ha virkelig oppsiktsvekkende resultater, må du være forberedt på å hyre inn ekte SEO-rockestjerner. Gi så dine SEO-spesialister et tilstrekkelig budsjett – og len deg tilbake og se dem levere forbløffende resultater.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet AS, et SEO-konsulentselskap i Oslo, Norge.