Dersom du velger en løsning bare fordi den er rimelig og enkel å komme i gang med kan du skade bedriften din. Spesielt når du kjøper SEO-tjenester som lenkebygging.
Google ble stiftet i 1998. I 2013 ble det søkt mer enn 2,161 billioner ganger i søkemotoren. Google står for to tredeler av søkmarkedet i verden og dominerer i Norge, med hele 96,13 % markedsandel. Snart vil Google være vår viktigste personlige assistent.
Du kan bruke Google til å finne svar og løsninger, utforske emner, og til og med få forslag fra venner. Men Google har en annen viktig kommersiell side. For potensielle kjøpere er søkemotoren en integrert del av kjøpssyklusen. Den hjelper deg med å undersøke produkter og tjenester før du kjøper dem. Google har stor verdi fordi du får servert enorme mengder med relevante data på et sølvfat.
Men for å være verdifull for sine brukere, må Google være i stand til å rangere websider riktig. Verdifulle sider som bidrar med nyttig informasjon til søkere må havne på toppen av søkeresultatet. Og det er her SEO kan by på problemer.
Google liker ikke lenkebygging
Google misliker enkelte typer lenkebygging. Fordi lenker tolkes som et tegn på popularitet. Gode sider får flere naturlige lenker. Disse lenkene kommer fra fornøyde besøkende som fant det de letet etter. Så Google har stolt på lenker som indikatorer på verdi.
Når du skaper flere «stemmer» gjennom lenkebygging, forstyrres dette bildet. Lenkene dine vil forsøke å få siden din til å se mer populær ut enn den faktisk er. Derfor liker ikke Google lenkebygging… dersom du gjør det på feil måte…
Forstå meg rett. Lenkebygging er fremdeles svært viktig. Men for å nyte godt av fordelene som lenking byr på, må det gjøres riktig.
Lenkebygging er som kroppsbygging
Ved å bruke anabole steroider kan du bygge muskelmasse raskt. Men effekten vil ikke vare lenge. Og ved å pøse på med steroider vil du skade helsen din.
På en annen side, vil jevnlig styrketrening og inntak av riktig mat øke muskelmassen sakte men sikkert.
Ikke mye ulikt lenkebygging. Det kreves hardt arbeid for å skaffe seg lenker fra autoritative nettsteder. Innholdet ditt må fortjene disse lenkene. Når du har kvalitetsinnhold kan disse lenkene forbedre rangeringene dine kraftig. Men dersom du forsøker deg på billige SEO-triks for å skaffe mange nye lenker raskt, kan du gjerne rangere bra for en kort stund – men det vil ikke vare lenge. I tillegg løper du en risiko. Du risikerer å bli fjernet fullstendig fra Googles indeks.
Lenkebygging – En ujevn kamp
Ingen lenker er like. Og lenkebygging er rett og slett ikke en formel som passer for alle. Du må velge riktig fremgangsmåte fra starten. Ellers risikerer du å bli straffet slik som den britiske blomsterhandleren Interflora og J.C. Penny ble for feil type lenkebygging.
Andre faktorer gjør denne situasjonen kompleks. Google lager stadig nye regler, eller endrer de eksisterende. Så straffer de nettsteder for å bryte disse reglene – selv om de fulgte de gamle reglene!
La meg gjenta dette for å gjøre det klinkende klart. Du kan bli straffet for det du tidligere har gjort – selv om du på det aktuelle tidspunktet fulgte Google sine regler og retningslinjer til punkt og prikke!
Derfor er det viktig å samarbeide med en erfaren SEO-konsulent som kan hjelpe deg med å sikre at arbeidet du legger ned i lenkebyggingen går riktig for seg og retter opp i ting når Google endrer reglene. Se hvordan Interflora gjorde det.
Lenkebygging blir stadig mer komplekst
Det er mange faktorer som påvirker hvordan Google rangerer websider. Denne artikkelen om lokale rangeringsfaktorer vil gi deg en liten pekepinn på hvor komplisert lenkebygging har blitt.
Målet ditt med lenkebygging burde være å forbedre nettstedets synlighet slik at kunder kan finne deg fra hvor som helst, fra hvilken som helst enhet, til enhver tid når de trenger produktene og tjenestene dine. For å lykkes med dette må du finne ut hva som skal til for å vinne Googles tillit. Og Google ønsker at lenker skal oppstå naturlig.
Tenk over det. Dersom du lager ditt eget innhold, publiserer det på blogger og andre nettsteder, som infografer, eller presentasjoner, og deretter lenker tilbake til ditt eget nettsted fra dette innholdet, vil Google vurdere det som naturlig?
Dersom du selv skulle laget en søkemotor, ville du ikke forsøke å hindre folk fra å gjøre dette ved å lage regler og retningslinjer? Du ville hindret brukerne i å manipulere resultatene ved å stemme på seg selv, eller oppnå fordeler fra innhold som de selv har distribuert.
Dette gjør Google.
Så hvor effektivt er innholdsmarkedsføring og gjesteblogging?
Innholdsmarkedsføring og gjesteblogging er to av dagens mest populære måter å skaffe seg lenker på. Folk går mann av huse over dette, over hele verden. Og få snakker om at du kan komme på kant med Google!
Tenk over hva som foregår.
- Du stemmer på deg selv – via ditt eget innhold.
- Google setter opp sikkerhetsmekanismer mot stemmer på en selv.
- Det er sannsynlig at slik atferd kan bli slått ned på fordi det er lureri.
Så det er på tide å bevege seg bort fra gjesteblogging som kilde til lenker.
Endre i stedet fokus til å skape kvalitetsinnhold. Lag innhold som folk ønsker å lenke til – fordi det er til nytte og tilfører en verdi.
Det er ikke alltid like enkelt å lage innhold som skiller seg ut. Men gå inn i det med hud og hår. Gi alt. Dette vil bli din store styrke seinere. Det vil sikre lenkebyggingen for fremtiden.
Hvordan lager man godt innhold?
- Fortell historien din, og bruk dine egne ord.
- Møt dine kunders ønsker – på deres eget språk.
- Ikke fokuser på at det skal gå «viralt», men på hva leserne vil ha.
- Hjelp leserne gjennom innholdet. Gi ubetinget. Del hjertelig.
- Innholdet skal være stappet med gull for målgruppene dine.
På denne måten vil innholdet ditt bli oppfattet som unikt og fantastisk, selv uten flotte bilder og fancy formatering. Folk vil elske det, og dele det med sine venner. Så før du kaster deg over innholdsmarkedsføring og gjesteblogging, fokuser først på å lage eksepsjonelt godt innhold.
Det tar tid å lage kvalitetsinnhold som skiller seg ut. Det involverer hardt arbeid. Og det betinger en dyp forståelse for brukernes hensikt. Du må forstå dine målgrupper godt.
- Kjenne deres problemer og behov.
- Være i stand til å identifisere hva som kan hjelpe dem.
- Presentere deg selv på en måte som får dem til å stole på og respektere deg.
- Posisjonere deg selv som en autoritet eller ekspert som de ønsker å kontakte for råd – nå, og i fremtiden.
Når din strategi for innholdsmarkedsføring og SEO baserer seg på denne tilnærmingen,
- Vil merkevaren vokse seg sterkere.
- Vil bedriften bli løftet frem i aviser og magasiner.
- Vil eksperter anbefale deg og foreslå deg på topplister i nisjen din.
- Vil du få flere kunder og tilhengere – uten noen som helst «markedsføring».
Så slutt med gjesteblogging kun for å skaffe lenker. Fokuser på å bygge tillit. Tillit slår alt. Gjesteblogging er mer effektivt når du gjør det for å nå mottakelige, nye målgrupper. Det vil hjelpe deg med å nyte godt av en høyere merkevarekjennskap og skaffe nye henvendelser. Og du vil også få lenker – uten å komme på kant med Google!
Hvorfor innholdsproduksjon kun for å skaffe lenker ikke vil fungere
Ethvert forsøk på å stemme på deg selv gjennom å distribuere lenker tilbake til ditt eget nettsted fra ditt eget innhold er dømt til å feile. Dette inkluderer teknikker som lenker fra signaturfeltet i diskusjonsforum, artikkelmarkedsføring og til og med pressemeldinger.
Disse praksisene skaper støy. Google forsøker å filtrere det bort. Google Authorship og Google+ hjelper til med dette. Sluttresultatet vil være å legge til et kvalitetsfilter til rangeringsmekanismene.
Dine egne lenker tilbake til ditt eget innhold vil tape seg i verdi. Selv om de går viralt i sosiale medier.
Hva sitter du igjen med da?
De naturlige lenkene. De som fornøyde lesere eller seere lager til kvalitetsinnholdet ditt. Disse lokale tilhengerne stoler på deg. De fungerer som din «markedsavdeling». Lenker av denne typen er langt mer verdifulle – og effektive – enn andre… Fordi de er «verifisert».
«Stick A Fork In It, Guest Blogging Is Done» – Matt Cutts, head of Google’s webspam team.
Hvorfor er verifiserte lenker spesielle?
Google+ er mye mer enn bare enda et sosialt nettverk som Facebook og Twitter. Det er et mektig verktøy for Google til å avdekke din identitet. Ja, Google+ er en identitetsplattform.
Brukere av Google+ identifiseres av deres profildata, innlegg og annen atferd på personlig nivå. Dine interesseområder og kompetanse er enkelt å tyde basert på det du poster, sier og gjør på Google+. Snart kan din Google-identitet bli ditt «digitale valgkort» innen lenkebygging.
Verdien av lenken din vil bli vurdert basert på
- Hvem du er
- Din kompetanse
- Hvorvidt du lenker til ditt eget innhold
Er dette noe Google faktisk gjør eller ikke? Ingen vet med sikkerhet. Hva tror du? Personlig tror jeg at de gjør det. Det hjelper dem med å sette riktig verdi på alle lenkene – og rangere websider på en bedre måte.
Google gjør store fremskritt innen mobilsøk. Dette lar dem identifisere deg mens du sjekker inn med en mobiltelefon eller andre enheter. Dette hjelper til med å verifisere enhver lenke til nettstedet ditt. Verifiserte lenker er derfor svært verdifull.
Lenkebygging i et fremtidsperspektiv
Folk stoler på at Google gir dem relevante søkeresultater, som brukes ved planlegging av kjøp og for å fatte beslutninger.
Relevante og nyttige websider vil sannsynligvis rangere bedre, få mer trafikk og salg.
Manipulering av rangeringene ved å lenke til deg selv vil kanskje, selv om det fungerer i dag, ikke fungere i fremtiden. Eller, kanskje, til og med bli farlig.
Google tar rollen sin på alvor når de guider sine brukere som søker hjelp til å fatte viktige beslutninger. Noen av verdens dyktigste ingeniører og programmerere forbedrer stadig algoritmene. De følger nøye med på dine forsøk på å manipulere søkemotoren med ufortjente lenker og andre uetiske SEO-teknikker.
Før eller senere vil de:
- a.) fikse svakhetene i systemet slik at du ikke kan utnytte de
- b.) straffe deg for å utnytte disse svakhetene tidligere
Når de kjenner identiteten til hvem som står bak hver eneste lenke, blir dette en enkel oppgave. Derfor anbefaler Matt Cutts, sjefen for Googles webspam avdeling, til stadighet å lage «kvalitetsinnhold».
Folk bruker søkemotorer til å løse problemer og besvare sine spørsmål. Google ønsker at du gjør dette for dem. Da vil brukerne komme tilbake. Og selskapet kan vise mer annonser til dem, som de tjener penger på.
Kvalitetsinnhold er smørningen som sørger for at Googles inntektsmaskineri går rundt som det skal. Derfor vil slikt innhold bli lagt stor vekt på i fremtiden. Andre trender gjør dette enda mer sannsynlig. Søk blir mer og mer lokalt. Den kroppsnære teknologien du har på deg, som smartklokker og Google Glass, gjør søkene mer individuelle. Tilbakemeldings- og anbefalingstjenester gjør søkene sosiale.
De bedriftene og nettstedene som utvikler og tilpasser seg disse trendene vil rangere bedre på Google.
Er all lenkebygging negativt?
Det blir opp til deg å bestemme. Sosiale nettverk gjør det i dag mulig å lure til seg «stemmer». Dette forstyrrer algoritmene og påvirker kvaliteten på søkeresultatene. Bill Slawski skriver klokt om hvordan overvinne disse forsøkene på manipulering.
Google trenger mer kontroll over sosiale signaler. Ved å bygge sin egne sosiale plattform tar de et steg i den retningen. Etterhvert som Google+ øker brukermassen, vil signalet bli sterkere. Støyen vil visne bort. De som tar snarveier vil bli identifisert, og deretter straffet.
Vinnerne vil være dem som:
- praktiserer effektiv lenkebygging som er naturlig og uten lureri og manipulering, og
- har en god innholdsstrategi som baserer seg på å lage eksepsjonelt godt innhold.
All lenkebygging er ikke negativt. Men det er en «riktig» måte å gjøre det på – og en «gal» måte. Velger du den «riktige» måten vil du sikre bedriften i fremtiden – og oppnå langsiktige forretningsfordeler. For å lykkes, trenger du en god SEO strategi og kvalitetsinnhold utenom det vanlige.
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet AS, et SEO-konsulentselskap i Oslo, Norge.