Hvilken gevinster kan man høste av innholdsmarkedsføring og gjesteblogging hos en bransjeleder som Search Engine Land? I dette innlegget oppsummerer jeg noen av de viktigste erfaringene så langt.
Artikkelen «How To Devise A Psychology Based SEO Strategy To Skyrocket Your Business Profits» ble publisert den 27. oktober 2011, under tre dager siden.
Målsetting med dette blogginnlegget er å gi en pekepinn på følgende:
A. Rekkevidde – Hvor stor oppmerksomhet kan man skape på så kort tid?
B. Handling og Konvertering – Hvilke konkrete resultater kan man skape (business)?
C. Engasjement – Kan man engasjere over tid, bygge en relevant tilhengerskare og dermed tilrettelegge for fremtidig verdiskaping?
Rekkevidde og Oppmerksomhet?
Search Engine Land er ett av verdens ledende nettsted innen søkemotormarkedsføring, et autoritært og seriøst nettsted drevet av Danny Sullivan.
Ved å være synlig her når man et stort antall likesinnede med lysets hastighet, både potensielle kunder, samarbeidspartnere og bransjekollegaer.
Bildet over taler for seg selv, Search Engine Land er ingen lettvekter.
Når artikkelen gikk på luften til tilhengere, fans og abonnenter via ulike medier og kanaler, spredte den seg som ild i tørt gress. Et stort antall lesere likte artikkelen, og delte den videre med andre. Flere hundre tusen mennesker har blitt gjort oppmerksom på artikkelen, mange har lest den.
Artikkelen trendet på LinkedIn, og ligger som mest delte innlegget via Facebook. Ser man på foreløpige tall på hvor mange som har delt saken på Twitter, så er dette ganske spennende!
Også Forbes.com har snappet opp artikkelen og deler den velvillig med sine lesere:
Søker man i Google på «How To Devise A Psychology Based SEO Strategy» får man opp tusenvis av søkeresultater. Dette blant annet fordi mange ulike nettsteder gjengir Tweets på sine sider, synlig for alle sine lesere og tilhengerskarer.
Søk på søkefrasen «SEO Strategy» som er relevant for meg, rangerer i dag på førstesiden av Google. Klarer man ikke å rangere på målrettet søkefrase med eget nettsted, da bruker man et annet!!
Om du ikke umiddelbart forstår verdien av sistnevnte, anbefaler jeg deg å lese artiklene 6 Big Benefits of Partnering SEO and PR og PR and Brand Building.
Handling og Konvertering?
Ganske umiddelbart etter at artikkelen var publisert begynte det å komme konkrete henvendelser fra personer i innland og utland.
Noen ønsker hjelp til SEO Strategi, webanalyse og utvikling av søkemotorvennlige nettsteder, andre har valgt å dele videre artikkelen i form av Tweets, deling på Facebook og LinkedIn.
Det er helt klart at det har vært en klar strategi på å trekke personer mot min arbeidsgivers nettsted. Noen besøk har det blitt og artikkelen troner på topplisten over de nettstedene som har generert mest trafikk til oss. Eksakt hvor mange det dreier seg om, kommer jeg tilbake til seinere.
Siden man sjelden kan hoppe rett i mål, var det viktig å få andre til å dele artikkelen og få andre til å linke til denne. For å gjøre dette må man skape kvalitetsinnhold (content is king) som gir en verdi for den som leser og hvor man kommer nær brukeren. Det var viktig å få dem til å kjenne seg igjen i det jeg skrev. Foreløpig ser det ut til at det har lykkes rimelig bra.
Mange gode kommentarer og tweets med strålende tilbakemeldinger er et godt tegn og blir regnet som en konvertering, en konkret gevinst som påvirker overordnede forretningsmessige målsetting og strategi enten nå, eller senere..
Deling eller annen delaktighet fra opinionsledere og autoritære fagpersoner eller andre av spennende karakter er også regnet som en konvertering, et konkret mål i «casen». Her er det mye gull å grave frem, men trenger litt mer tid for å kartlegge alle data.
Engasjement?
Det er helt klart at man kan tilrettelegge for å skape og høste gevinster gjennom gjesteblogging. Allerede på tre dager har det dukket opp henvendelser fra personer som spør om tillatelse til å videreformidle deler eller hele innholdet til sine kundemasser eller internt i organisasjonen, mot at de oppgir kilde til forfatter og selskapet jeg jobber for. Et av disse var Godaddy.com, i følge Wikipedia verdens største domeneregistrar.
Noen ekstra Twitter følgere har det også blitt, samt forbindelser på LinkedIn og andre kanaler, unike muligheter til nysalg eller repeterende salg eller anbefalinger når dette skulle være nødvendig.
Som en målsetting med dette blogginnlegget var å posisjonere seg ovenfor en relevant målgruppe, der disse er og på riktig tidspunkt. Synlighet i Google var derfor et viktig punkt på blokken. Jeg ønsket å rangere på ordet «SEO Strategy», men siden mitt eget- og arbeidsgivers nettsted er å anse som en «fjert» på verdensbasis, så hvorfor ikke tenke litt kreativt?
Nederst i artikkelen har man mulighet til å introdusere seg selv, selskapet man jobber for og linke leserne (og søkemotorer) til sitt nettsted og profiler i sosiale medier.
Fra relevant kontekst og et autoritært domene er det å anta med stor sannsynlighet at denne artikkelen ikke bare vil bringe oss relevante besøkende til nettststedet, men også tilfredstille Googles krav til rangering på våre egne sider på forretningskritiske søkeord og fraser som følge av dette.
Positive ringvirkninger av langvarig verdi!
Noen ekstra følgere på Twitter har det også blitt. En rekke av disse har en spennende bakgrunn. Her er noen eksempler:
Konklusjon!
Det er for tidlig å dra noen konklusjoner ennå, det har gått for kort tid. Det jeg imidlertid kan slå fast, er at gjesteblogging ser ut til å fungere bra om man legger litt sjel i det. Hvor godt, vil fremtiden vise.
Oppdatering: Dette blogginnlegget ble i 2011 kåret til årets mest populære innlegg hos Search Engine Land, verdens største og mest anerkjente nettsted for informasjon og nyheter om søkemotorer, søkemotormarkedsføring (PPC) og søkemotoroptimalisering (SEO).
Trond Lyngbø
Dette innlegget er skrevet av Trond Lyngbø, senior SEO-konsulent og grunnlegger av Search Planet AS, et SEO-konsulentselskap i Oslo, Norge.